Forum GelderlandPraat, denk en doe mee

Wist je dat je kunt kijken naar de waterstand in de Waal?

09-01-2018 9 reacties

Onze rivieren staan hoog en samenwerkende organisaties doen er alles aan om de waterstand veilig te houden.

Wat betekent hoog water voor jou? Maakt het je bezorgd, heb je juist vertrouwen of zie je het als prachtig of beangstigend natuurverschijnsel? Kijk mee met de webcams langs de Waal en deel je mening!

9  reacties

Velden met een * zijn verplicht.

Een momentje...
jacomien voorhorst 11-01-18 om 16:08

Mooi verschijnsel. Overigens afgelopen weken veel ophef over hoge water. Wonend langs de IJssel heb ik me er over verbaasd. De waterstand is momenteel hoog maar niet bijzonder hoog. Rijkswaterstaat en de mensen van Ruimte voor de Rivier willen ons echter doen geloven dat er momenteel geen gevaar is vanwege alle maatregelen die de afgelopen jaren zijn genomen. Maar het kleine beetje water dat we nu hebben, had ook zonder die maatregelen voor geen enkel probleem gezorgd. Maar de geesten moeten kennelijk rijp gemaakt worden voor nog meer gepolder. Ook al zijn daar vraagtekens bij te zetten zoals bij Varik en Heesselt.

harm jan kwikkel 11-01-18 om 16:59

Voor ons als bewoner Veerweg in Wageningen aan de Nederrijn alleen een prachtig gezicht. Geen enkel spannend moment. Voor de watervogels een gunstige omstandigheid. Kortom, genieten!

Arie van Kekem 11-01-18 om 17:18

Deze waterstanden zijn normaal en komen eens in de 5 jaar voor. De rivier kan nog veel meer hebben. Het levert nu mooie plaatjes op en stel je voor dat het gaat vriezen? Dan kunnen we weer eens lekker in de uiterwaarden gaan schaatsen.

Ernest 11-01-18 om 17:26

Het lijkt inderdaad wel een reclame filmpje dat de wereld over moet gaan hoe wij met water omgaan. Maar zoals Arie en Jacomien al schrijven "het water is helemaal niet hoog" in 2011 was het hoger en toen heb ik weinig filmploegen langs de Waal bezig gezien. Als Rijkswaterstaat dit hoogwater vindt maak ik met toch wel een beetje zorgen! Wat als de dubbele hoeveelheid bij Lobith binnenkomt? De rivieren zijn daar toch ook klaar voor? Waarom dan opnieuw ingrepen gaan maken? Varik en daarna Vuren of Haaften, de grootste kolder.

EK 12-01-18 om 6:52

Nee helemaal niet beanstigend. Geboren en getogen langs de Rijn heb ik de afgelopen 50 jr dit soort standen veel vaker gezien. Extremiteiten mbt laag water komen de laatste jaren helaas veel vaker voor en zal in de toekomst nog vaker gebeuren; dit zal uiteindelijk voor de economie en de burgers op termijn tot vele grotere problemen leiden.

Lianne Duiven 12-01-18 om 13:20

Het hoge water is genieten van een natuurverschijnsel en de kracht van het water. Mooi dat de nevengeulen en overloopgebieden de druk op de dijken beperkt. Wel spannend of bij het zakken van de waterstanden wel/geen (kwel)water in de kelder komt.

Bessel Hartogsveld 12-01-18 om 21:54

Altijd weer mooi om te zien en spannend, want hoe hoog komt het deze keer. In elk geval niet zo hoog als in 1995 toen aan de Westervoortsedijk het water over de toen nog niet verhoogde kade stroomde. Maar waar is de tijd gebleven dat de Rijn bevroren was en het kruiende ijs de boerderijen bedreigde en de Genie er aan te pas moest komen om dat ijs met explosieven te verwijderen.

Goof den Hartogh 13-01-18 om 16:38

Hoogwater op de rivieren vind ik een prachtige beeld van levende rivieren die als machtige brede waterstromen helemaal uit Zwitserland via Duitsland door ons land stromen. Heel mooi om te zien dat het uiterwaardenlandschap plotseling totaal verandert. Overal water afgewisseld met nog droge stukken (wei)land en bomen en struiken die half in het water staan. Het beeld is nog afwisselender geworden door de vele geulen en lagere delen die in het kader van "Ruimte voor de Rivier" zijn aangelegd. Ik geniet er met volle teugen van en ben helemaal niet bang voor overstromingsgevaar mede dank zij de waterveiligheidsmaatregelen die het waterschap heeft getroffen.

Christine Paris 16-01-18 om 14:00

Hoog water hoort erbij in het rivieren gebied. Goed die aandacht maar het laat ook zien hoe ver we 'afgedreven' zijn van dit natuur verschijnsel. Dus goed dat het waterpeil weer eens op deze hoogte komt zodat dit ten goede komt van de bewustwording. naast het testen van alle technische constructies.