Forum GelderlandPraat, denk en doe mee

Meer tankstations voor waterstofauto in Gelderland

Waterstoftankstation

Een netwerk van honderd kleine tankstations in Gelderland waar je met een waterstofauto kan tanken. Vijf waterstofbedrijven uit Arnhem vragen de provincie dit project te realiseren. (bron de Gelderlander)

Wat vind jij? Zou Gelderland de waterstofprovincie van Nederland moeten worden? Of moeten we ons eerst richten op meer laadpalen voor elektrische auto's?

7  reacties

Velden met een * zijn verplicht.

Roëlle Venema 25-04-18 om 11:55

Jammer dat deze twee ontwikkelingen rondom duurzamere auto's altijd met elkaar moeten concurreren. Volgens mij is investeren in beide nodig, vooral wanneer de investeringen gering zijn (als wordt aangegeven in het artikel van de Gelderlander). Naast het lange termijn effect van duurzame mobiliteit, wil je als gemeente (Arnhem) en provincie ook vooral investeren in het korte termijn effect, namelijk schonere lucht in je steden. Op dat gebied is een investering in waterstof alleen lang niet voldoende, waterstofauto's zijn vele malen duurder dan elektrische auto's en daardoor is grote uitrol echt nog toekomstmuziek. Daarnaast zijn elektrische auto's vele malen efficiënter qua energiegebruik dan waterstofauto's. Door als gemeente en provincie te investeren in publieke laadpalen met aanbieders die groene energie leveren (gecertificeerd maar op dit moment is er, op grote schaal, geen andere optie) kun je op dit moment echt een verschil maken.

Wat betreft de kleinschalige tankstations heb ik nog wel vragen over de bruikbaarheid, ik zie waterstof als mogelijk oplossing voor transport over de wegen maar hoeveel vrachtwagens kun je vullen uit een klein station? Wil je die wel op allerlei plaatsen door de provincie hebben of juist grotere stations op strategische posities? Dat Shell achter het idee staat is voor mij geen pro-argument ook.

Henk de Hartog 01-05-18 om 21:39

Meer laadpalen brengen niet de oplossing voor de energietransitie, maar zorgen voor verdere instabiliteit van het energienetwerk. Door het mogelijk te maken dat auto's waterstof kunnen tanken door heel Gelderland zorgt Gelderland er daad werkelijk voor dat de uitstoot van fijnstof wordt terug gedrongen zonder het energienetwerk extra te belasten. De omvang van een tankstation is afhankelijk van de behoefte. Als voorzitter van een bedrijventerrein kan ik mij voorstellen dat wij ook waterstof willen kunnen aanbieden en gaan gebruiken.

Anne Pannekoek 01-05-18 om 21:53

Allebei moet je doen maar ik denk dat WATERSTOF de toekomst is!

Jos van Deursen 04-05-18 om 17:12

doen, ik doe mee

Bedankt voor jullie reacties Roëlle, Henk, Anne en Jos! Voor wat betreft je vraag Roelle, die ga ik uitzetten bij mijn inhoudelijke collega's.

Ook op Twitter stelden we de vraag: Zou Gelderland de waterstofprovincie van Nederland moeten worden? Of moeten we ons eerst richten op meer laadpalen voor elektrische auto's? Hieronder een aantal reacties:

@Dennis Kuijper: Zowel waterstof tanken als elektrisch laden.
@Henk Kolenbrander: Lijkt mij een prima initiatief en wellicht kunnen we samen optrekken met de provincie Groningen waar de firma Holthausen al hard aan de weg timmert. Kennis delen in deze helpt ook om Gelderland sprongen te laten maken in de voortgang. Indien nodig kan ik de contacten verzorgen.
@private: Als je koloper wil zijn ben je al een jaar te laat. Een ontwikkeling zoals Holthausen uitrolt realiseren met Hygear lijkt me aan te bevelen.
@private: Beide opties, geld genoeg in Gelderland??
@Eduard Meiler: Waterstof heeft de toekomst. Accu en stekker auto’s gaan het op langere termijn niet redden. De MRB in Gelderland is relatief hoog. Dit zou investeren in H2 ook rechtvaardigen. Zeker doen dus.
@Joop Veenis: Ja tis geen keuze, het moet en kan gewoon beiden. Opgelost en weer aan t werk! Doen!
@Guido Roelofs
Op beide gebieden stevig doorpakken!
@private: Mooi bedrijf Hygear, ook genoteerd op #NPEX, op korte termijn brengen laadpalen meer rendement, op middellange termijn zal waterstof zeker ook een prominente rol gaan spelen. Gezien de doorlooptijd voor de bouw van een waterstofstation ook hier maar niet te lang mee wachten..
@Mieke Bouma: Beide, waterstofauto's kunnen geen marktaandeel verwerven zo lang je vrijwel nergens kunt tanken. Elektrische auto's zijn er nu al en hebben de nabije toekomst.

@Roëlle Venema:
Waterstof heeft een aantal toepassingsmogelijkheden, mobiliteit is daar een van. Maar ook energieopslag, grondstof voor de industrie en waterstof als warmtebron vallen hieronder. De provincie is samen met partners onder andere aan het kijken hoe we waterstof in kunnen zetten voor mobiliteit. Zo zoeken we bijvoorbeeld naar strategische plekken waar de tankstations zouden kunnen komen.

Antwoord op je vraag: hoeveel vrachtwagens kun je vullen uit een klein station? Wil je die wel op allerlei plaatsen door de provincie hebben of juist grotere stations op strategische posities? De grootte van een tankstation moet je afstemmen op de vraag. Meerdere kleine tankstations zijn op dit moment daarom handiger dan 1 grote. Dit lijkt voor de eerste fase de beste oplossing te zijn. Op termijn komen er dan meer grote stations, als de vraag toe gaat nemen.