Forum GelderlandPraat, denk en doe mee

Groen vs Groene energie.

J Nijenhuis 06-05-2018 4 reacties

Groen vs Groene energie.

Welke prioriteit zou de gemeente Arnhem moeten stellen?

Dit is een persoonlijke kwestie, er staat een boom van de gemeente naast mijn huis.  Deze boom is dusdanig groot dat hij boven het huis uitkomt en geeft zoveel schaduw dat het voor mij niet rendabel is om aan het project, zonneplan mee te doen.  Meerdere meldingen en gesprekken met de groenvoorziening hebben niets opgeleverd.

Wie kan mij advies geven hoe ik deze kwestie verder kan aanpakken?

4  reacties

Velden met een * zijn verplicht.

Forum Gelderland 08-05-18 om 12:46

Wij zijn ook benieuwd naar de reacties! We hebben je oproep gedeeld via ons twitteraccount: https://twitter.com/ForumGelderland/status/993797185157369856

Alex de Meijer 15-05-18 om 17:47

In het algemeen belang (groene beleefwaarde, biodiversiteit, CO2-opslag) moeten we zorgvuldig omgaan met bomen en het openbaar groen, dus kappen van gemeentebomen voor zonnepanelen op een individueel huis kan en mag geen optie zijn.
Als er ook andere, geldige redenen zijn om te overwegen de boom te kappen (te weinig lichtinval in woningen, verminderde vitaliteit, wortelopdruk, beschadigen riool...) zou de wens om zonnepanelen te plaatsen wel kunnen worden meegenomen in de afweging.

Irma Corten 16-05-18 om 12:43

Bomen hebben een grote rol in de klimaatregulering. In de winter laten ze zon door en in de zomer koelen ze. Eén redelijk boom heeft de capaciteit van 10 airco's. Koeling wordt steeds belangrijk in de steeds beter geïsoleerde huizen. De relatieve energievraag voor koelingsdoeleinden groeit. De boom levert dus 'gratis' koelingsenergie en zonnewarmte op 'maat'. De zonnepanelen leveren stroom. Voor klimaat en energie zitten er dus twee kanten aan deze zaak. ;-)

J Nijenhuis 20-05-18 om 23:38

Ik wil Alex en Irma bedanken voor hun reactie en aangedragen punten.
Irma ter info wij hebben geen airco??.
Graag zou ik willen participeren in zonnepaneel projecten, helaas is dit is momenteen niet haalbaar.
De boom verstoord de lichtinval en de wortels druken de stoeptegels en de weg omhoog, in hoeverre ze op dit moment het riool beschadigen weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat de boom uit de kluiten gewassen is en heel mooi staan in een park zou, zo groot is de boom. Wanneer de gemeente de boom weg haalt mogen ze natuurlijk een andere boom plaatsen, met de kanttekening dat ze deze wel onderhouden en niet zonder toezicht laten groeien.