Forum GelderlandPraat, denk en doe mee
Forum GelderlandPraat, denk en doe mee

Wat wil je onze nieuwe commissaris meegeven?

Foto van John Berends

Vorige week werd bekend dat Provinciale Staten voorstellen om John Berends bij de minister aan te bevelen voor benoeming tot de commissaris van de Koning. Op 6 februari 2019 wordt John Berends als 17e commissaris van de Koning van Gelderland geïnstalleerd.

Wat wil je onze nieuwe commissaris meegeven?

De reacties geven we hem mee bij zijn aanstelling. Meer lezen over zijn aanstelling? Lees hier het bericht op gelderland.nl.

27  reacties

Velden met een * zijn verplicht.

Een momentje...
M.G. van der Horst 18-12-18 om 19:55

Maak haast met de energietransitie. Trek het initiatief naar je toe. Faciliteert vanuit de Nuon-miljarden!

Luc van Kuilenburg 18-12-18 om 20:34

Met de aanbeveling tot CvdK Gld. van de heer Berends stem ik gaarne in. De provincie is niet vreemd voor hem. Ook heeft hij geen rugzakje. Ik zou hem adviseren dichtbij de bewoners van ons Gld. te blijven. Maak ruim kennis met de streken Betuwe, Achterhoek, Veluwe. Kom op voor en sta achter de mensen die het nodig hebben. Ik denk daarbij aan de boeren en ook (er zijn er veel in onze provincie) kinderen die een echt thuis/gezin moeten missen en in instellingen verblijven. Last but not least de bejaarden.

Daphne Deering 18-12-18 om 21:55

Houd aandacht voor onze mooie groene provincie. En een traktatie voor alle Gelderlanders.

Henk Weijers 19-12-18 om 8:54

Dag John, gefeliciteerd! Blijf in ieder geval denken vanuit de burger. Wat is goed voor hem/haar? Ontwikkel ruimte voor innovatieve burgerinitiatieven en pas het toetsingskader daar op aan.

Heel veel succes en plezier in je nieuwe baan!

Jan van Lohuizen 19-12-18 om 10:03

Geachte heer Berends, beste John,

Van harte gefeliciteerd met je benoeming! Een prachtige volgende stap. Ik weet dat Gelderland aan jou een goede commissaris zal hebben. Ooit in het grijze verleden hebben we nog samen gewerkt aan het mooie Holtenbroek in Zwolle. De samenwerking was altijd professioneel en prettig.
Dicht bij de (leefwereld) van burgers blijven, dat was toen al een van je sterke en fijne kwaliteiten.
Ik wil je meegeven ook in Gelderland aandacht te houden voor huurders, kwetsbare doelgroepen en een leefbare woonomgeving, zowel in de steden als in dorpen.
Ik wens je heel veel succes en plezier in je nieuwe functie!

Met vriendelijke groet,

Jan van Lohuizen
Senior medewerker Wonen
Woonstichting Triada
(Hattem, Heerde Epe)

Nico Enthoven 19-12-18 om 11:13

Laat je in de hele provincie zien aan de gewone mensen , bijvoorbeeld bij evenementen

Wilma 19-12-18 om 13:10

Van harte gefeliciteerd. Blijf de open en transparante persoon die je nu bent. Durf actief de dialoog aan te gaan met de inwoners van deze mooie provincie. Zet Gelderland op de kaart als mooiste, en meest veelzijdige provincie van Nederland.

Ad van Beersum 20-12-18 om 14:12

Beste John Berends,
Van harte gefeliciteerd met deze mooie nieuwe baan. Blijf open en transparant. Helaas zien we de laatste tijd gedraai van politici. Blijf vooral eerlijk en zoek ons op.

Sybrand Feenstra 07-01-19 om 10:30

In de eerste plaats gefeliciteerd met de benoeming. Namens Stichting Milieuvrienden Duiven (en vele anderen ) wil ik u meegeven om de verlenging van de A15 nog eens te overwegen. Als het toch moet dan met een tunnel onder het Pannerdens kanaal door. De Betuwe route is destijds vanwege de kwetsbaarheid van het Natura 2000 gebied met een tunnel aangelegd. Het is onverklaarbaar (alleen geld) dat er nu gekozen wordt voor een brug, met alle gevolgen van dien. De provincie Gelderland heeft natuur hoog in het vaandel staan, waarom dan geen extra geld ter beschikking stellen (alsnog) om een tunnel te realiseren.

Sybrand Feenstra 07-01-19 om 11:33

Een vervolg op een vorige reactie;
Geef mogelijkheden om kringloop landbouw te stimuleren. Graag aandacht voor het stimuleren van biodiversiteit en behoud van de natuur. Fijnstof is ook een onderkende problematiek die veel gezondheidsschade veroorzaakt.
We weten dat het allemaal wel veel is en gunnen u de tijd om ingewerkt te raken. We hopen dat u ruimte vindt om op de juiste tijd in te springen op bepaalde onderwerpen. A15 problematiek blijft wel nr 1 voor ons.
Vriendelijke groeten (namens milieuvrienden Duiven)

W. Kok 08-01-19 om 22:21

Beste meneer Berends, let alstublieft op de integriteit van de overheid. Het is verschrikkelijk dat bijv. een burgemeester in deze provincie niet in staat is om haar fouten toe te geven. Ook niet als de rechtbank geconstateerd heeft dat onrechtmatig is gehandeld. Verder maak ik mij zorgen over het democratisch gehalte van diezelfde gemeente. Er zijn beslissingen genomen waarbij de mening van de burger niet gewogen is.
Laat zien dat u achter de burgers staat en houd niet de hand boven het hoofd van hen die fout handelen.

I. Kroeze 09-01-19 om 9:42

Dat gemeente, provincie en rijk eens iets gaan doen aan betaalbare huurwoningen; sociale woningbouw en overig. Ik woon 20 jaar in mijn woonplaats maar nu ik wegens scheiding dringend woonruimte nodig heb is er NIETS te vinden; sociale huurwoning is er niet en particulier (woonhuis, stacaravan, zomerhuisjes) is niet te betalen.

Jobert Oostindie 09-01-19 om 11:00

Geachte nieuwe commissaris Berends, beste John,
Help Gelderland en de Gelderlanders boven zichzelf uit te stijgen; stimuleer verbeelding en help ons dromen... deel ons je optimisme, leer ons je realisme; bovenal de kracht van eigen kunnen

Cees Wittekoek uit Vaassen 09-01-19 om 11:10

Beste "CVK",
Allereerst van harte gefeliciteerd met deze prachtige functie!
In onze mooie (lees: Mooiste) provincie is het niet iedereen bekend dat Gelderland de op één na molenrijkste provincie van Nederland is. gelukkig worden deze molens enigszins van provinciewege beschermd door de RVG. Maar beschermen is iets anders dan instandhouden. Daarom wil ik u graag meegeven dat alle molens van Gelderland ook beter financieel ondersteund zouden mogen/moeten worden. De huidige ondersteuning schiet daarin tekort en de procedures zijn zeer tijdrovend. Molens zijn immers beeld- en geschiedenis bepalende objecten.

Dick Arentsen 09-01-19 om 13:05

STOP Rail Terminal Gelderland vanuit Overbetuwe Overbelast en respecteer de burgers over hun leefomgeving

Dick Arentsen 09-01-19 om 13:19

STOP Rail Terminal Gelderland enorme geldverspilling door ego%#%%
en respecteer de burgers over hun leefbaarheid Overbetuwe Overbelast

gemma meijer 09-01-19 om 14:34

Wat een job! Mijn gedachten gaan uit naar de boeren die het steeds moeilijker krijgen, help ze de kringloop boerderij vorm te geven, alternatieven te zoeken. Zo zonde dat de basis van onze mogelijkheid te leven (voeding) zo'n ondergeschoven en gedevalueerd kindje is geworden tussen de vrijhandel en diens supermarkt oorlogen. Maak het mogelijk die basis gezond te laten zijn, zie het historisch perspectief en handel niet alleen naar de oren van 'de markt' en de waan van de dag bij de mensen in de supermarkt. Zuid Gelderland al eens gezien? ;-)

Richard Jongetjes 09-01-19 om 23:55

Beste heer Berends. Ik ken u nog als wethouder in Zwolle vanuit mijn Hedon tijd. Inmiddels ben ik (weer ) inwoner van de mooiste provincie van Nederland Gelderland (Bredevoort ). Ik hoop dat u integer blijft. Let op de nieuwe armoedeval (en het groter wordende verschil arm vs rijk ) en zet de nuon miljarden in voor de energie transitie.

Cees Lansbergen 10-01-19 om 11:07

Beste heer de Koning,
Zorg er voor dat u dicht bij de bewoners blijft staan, bijvoorbeeld bij de implementatie van de omgevingswet en niet meedoet aan die symboolpolitiek uit Den haag die niets oplevert.
Gelderland moet op een tweetal speerpunten ,energie (alternatieven en opslag) en agriculture) , een innovatieve provincie worden die zich kan meten met de rest van de wereld.
Zorg ervoor dat Gelderland groen blijft en niet volgebouwd wordt met al die windmolens, (vaak ook symboolpolitiek ) kom met alternatieven hiervoor! Waterstof, waterkracht (vanuit de rivieren), investeer mede in plekken waar wel energie zonder overlast opgewekt kan worden.
Dan het verkeer:
Zorg voor scheiding van lokaal en doorgaand verkeer bijvoorbeeld op de Pleyroute, maar ook op andere plekken. Verbeter het openbare vervoer naar de kleinere gemeenten binnen uw provincie.
Trek zo snel mogelijk die A15 door, de brug gaat wat ten koste van natuur, zorg dat deze elders in de uiterwaarden gecreëerd wordt (gebeurt al voor een deel) en wel zodanig dat het dierenleven zijn thuis heeft maar ook de bewoner er kan genieten.
Dit laatste is namelijk niet echt mogelijk op de plek waar de tegenstanders van de brug het over hebben. Ik ben daar regelmatig, er langs fietsen, een ooievaar en buizerd zien gaat goed, maar daar blijft het ook bij.
Als Commissaris alleen kunt u hier natuurlijk niet veel aandoen, waar u wel wat aan kunt doen is er voor zorgen dat het "kokerdenken" van uit de politiek doorbroken wordt en dat bij besluitvorming men op beide benen op de grond blijft staan, dwz uitgaat van feiten en niet vanuit veronderstellingen.
Veel succes,

T.A. Strijker 10-01-19 om 11:18

Om de Achterhoek leefbaar te houden is een verbetering van de infrastructuur een heel belangrijk gegeven. Momenteel is er geen enkele stad in de Achterhoek welke een aansluiting heeft met de grote doorgaande wegen. Doetinchem aan de A18 welke geen verbinding heeft met de A1 is nog het beste af. Zutphen als plaats met groot regionaal belang heeft geen enkele aansluiting. Een verbinding met de A1 bij Deventer zou wel het minste zijn. Momenteel een mooie rondweg met aansluiting op de provinciale weg bij Gorssel ipv een doorverbinding . Vergelijk dit met Twente waar ALLE steden zijn aangesloten.
Van regionaaal belang onder andere een doorverbinding van de Sliekstraat in Hummelo vanaf de rotonde Rijksweg naar Wehl. Nu moet het vrachtverkeer via Doetinchem rijden om de A18 te bereiken.

Berd Westerveld 13-01-19 om 12:43

Van harte welkom en sterkte bij uw nieuwe taak. Wilt u uw uiterste best doen voor een fly-over in de spoorwegkruising bij Arnhem-Velperpoort. Anders lopen de (toekomstige snel-)treinen uit de Achterhoek daar vast. De lijn Winterswijk-Arnhem is van levensbelang voor het verminderen van de files op de A12/A18. Ook voor de lijn Roosendaal-Nijmegen-Arnhem-Zutphen-Zwolle is oplossing dit knelpunt essentieel.

Charlotte Breukink, Sinderen 13-01-19 om 13:59

Dag mijnheer Berends,
Het wordt nu schrijnend zichtbaar dat het een verkeerd beleid is om ouderen thuis te laten wonen tot het niet meer verantwoord is. Het is vanaf het begin een foute keuze geweest. Vele ouderen vereenzamen en de zorgkosten rijzen de pan uit. Dit probleem is op te lossen door bouw van verzorgingshuizen en betaalbare (huur)seniorenwoningen.
Een tweede effect is dat er mooie koophuizen en huurwoningen vrijkomen. Het tekort aan woningen (ook in de Achterhoek voor o.a. starters, die (terug) naar de regio willen wordt verminderd. Ten derde is de oververhitting van de huizenmarkt opgelost, en later (over 15 jaar ?) is er geen overschot aan leegstaande woningen, waar de volgende generatie dan weer mee zit.
Ondersteun belang van vergroening van dorps-en stadskernen. Parken, bomen en bankjes bieden verbinding tussen mensen: Groen Dichtbij, Goed voor Mensen.
Plezier en succes gewenst !

André te Brake uit Aalten 14-01-19 om 10:26

Beste meneer Berends, gefeliciteerd met de aanstelling die er aankomt.
De volgende punten wil ik u meegeven:

1 Voor de leefbaarheid van de Achterhoek is het zeer belangrijk dat dit gebied nu eens echt goed ontsloten wordt. De Nieuwe N18 tussen Groenlo en Enschede is een hele verbetering, ondanks de vele gemiste kansen (waaronder 4-baans) op dit traject. Een verlenging van de A 18 tot Groenlo en de doortrekking van de A 15 ( liefst met een tunnel) zal dit gebied weer aantrekkelijk maken omdat je dan een snelle verbinding, tussen het stedelijk gebied rondom Enschede en Arnhem–Nijmegen, krijgt die via de Achterhoek loopt. Tevens zal de file druk op de A12, een belangrijke toegangsweg tot Nederland en knooppunt Arnhem -Nijmegen verminderen.

2 Zet een groot deel van de Nuon gelden in voor de Energie Transitie, dan wordt het geld, dat verdiend is met energie opwekken op de vuile manier, ingezet voor energie opwekken op een schone manier en dus voor de langere termijn i.p.v. dat het geld langzaam opgaat aan regulier beleid.

3 Zet bij de Energie Transitie in op waterstof, i.p.v. alleen maar elektrificeren, hier heb je iets langere adem voor nodig maar het resultaat is veel duurzamer en daardoor toekomst gerichter.

4 Heb aandacht voor typische streek normen en waarden. Leg geen stadse mentaliteit op aan plattelanders. Niet iedereen is een wereldburger en wil globaliseren maar kiezen voor de eigen veilige omgeving. De opkomst van Trump, gele hesjes en Brexit (Brexit is vooral vanuit het platteland gecreëerd) zijn daar bekende voorbeelden van.

Jolande van Meeteren 14-01-19 om 13:52

De commisaris moet een bruggenbouwer zijn en moet weten wat onder inwoners van Gelderland leeft problemen overzien die in Gelderland zijn voorbeeld rijksweg A15.

Mevr vd Brink 04-02-19 om 10:04

Beste John,
De Noord Veluwe kan flink meer aandacht gebruiken vanuit de provincie. Het rapport de kracht van oost zal bekend zijn bij u. Maak gebruik van en ondersteun deze regio. Ook mbt het bouwen van voldoende woningen zodat het programma vitale vakantieparken goed door gezet kan worden. Veel plezier en succes in uw nieuwe functie.
Met een vriendelijke groet

Gert 05-03-19 om 23:12

Dag beste heer Berends, misschien wat laat, maar toch nog van harte met uw benoeming in uw 'nieuwe' functie. Wat ik u graag mee wil geven is dat u Gelderland, met al z'n verschillen, als groenste en schoonste provincie voor het landelijke voetlicht moet brengen. Binnen dat beeld passen beslist geen laagvliegroutes, maar ook geen bestuurders met dubbele agenda's die niet integer zijn of gemeenteraden waar de burgers alleen maar als 'stemvee' worden gezien. Ik wens u veel wijsheid toe met uw verantwoordelijke taak.

Anoniem 05-03-19 om 23:12

Dag beste heer Berends, misschien wat laat, maar toch nog van harte met uw benoeming in uw 'nieuwe' functie. Wat ik u graag mee wil geven is dat u Gelderland, met al z'n verschillen, als groenste en schoonste provincie voor het landelijke voetlicht moet brengen. Binnen dat beeld passen beslist geen laagvliegroutes, maar ook geen bestuurders met dubbele agenda's die niet integer zijn of gemeenteraden waar de burgers alleen maar als 'stemvee' worden gezien. Ik wens u veel wijsheid toe met uw verantwoordelijke taak.