Forum GelderlandPraat, denk en doe mee

Veilig fietsen

Het is een goede zaak dat de provincie snelfietspaden wil aanleggen en maatregelen neemt voor veiliger oversteken maar worden de bestaande fietspaden niet vergeten?

Als ik in het donker vanuit Nijmegen naar Malden fiets moet ik over een onverlicht fietspad zonder markeringen (door het bos is is geen optie, te donker). De lantaarnpalen zijn op de rijweg gericht in plaats van op het fietspad terwijl auto's veel betere koplampen hebben dan fietsen. Door de vele bomen langs de weg zijn er stukken volkomen donker. Langs de rijweg zijn witte strepen getrokken op het fietspad niet. Moeten fietsers op de tast hun weg vinden? Dit geldt natuurlijk voor vele fietspaden in de provincie. 

Kan de provincie ook zorgen voor goede verlichting van fietspaden bijvoorbeeld door de lantaarnpalen om te draaien. En kunnen de fietspaden ook witte strepen krijgen?

Een ander probleem vormen de fietspaden in de 'natuur' bijvoorbeeld langs de Groesbeekseweg in Malden, de Bilserbaan e.d. Deze fietspaden zijn erg smal. Een tegenligger kan er maar net langs. Helemaal gevaarlijk zijn de racefietsersen e-bikers. Kan de provinciezorgen voor brede, goed verlichte en goed gemarkeerde fietspaden? Dan kan overal in de provincie veilig gefietst worden.

2  reacties

Velden met een * zijn verplicht.

Een momentje...
Ivo Smit 07-06-17 om 22:13

Als vertegenwoordiger van de Fietsersbond trek ik me de opmerkingen van dhr. Houben aan. He is ook onderwerp van gesprek met de provincie. De 'gewone fietspaden' worden zeker niet vergeten.

Hallo Mathieu. De bestaande fietspaden worden zeker niet vergeten. Het onderhoud van de bestaande fietspaden staat los van de aanleg van snelfietspaden.
Klachten over fietspaden kun je het beste indienen via ons meldingensysteem: http://milieuklacht.gelderland.nl
Je klacht over de N844 heb ik al voor je ingediend, onder nummer M201713721. Via de genoemde link kun je de afhandeling volgen.