Forum GelderlandPraat, denk en doe mee

Discussieleider voor Forum Gelderland

ProfielfotoGiel Smeets 11-10-2017 3 reacties

Ik stel voor dat Gelderland een onafhankelijke discussieleider aanstelt.

Doel: Een redelijke discussie met betrouwbare uitkomsten voor het nu en vooral ook in de toekomst.

Fase 1, in redelijkheid zoveel mogelijk feiten en waarnemingen verzamelen, Daar horen geen emoties en meningen bij. We verzamelen de bouwstenen van de discussie met het verstand.

en Fase 2, Uit de waarnemingen en de eventuele discutabele feiten gezamenlijk de waarheid vast stellen en de situatie beschrijven. Ook in fase 2 zegeviert het verstand.

Fase 3: de opties bespreken. Uit de beschrijving van de situatie en het ontstaan daarvan worden de mogelijkheden van handelen bepaald. Dat moet principieel met het verstand gebeuren. We beantwoorden de vraag wat het beste is voor het algemeen belang. In fase 3 komen ook emoties aan bod. 

Wie zich niet houdt aan de regels van de zindelijke discussie komt vroeg of laat in botsing met de werkelijkheid. Een onzindelijke discussie is een vruchteloze discussie.

3  reacties

Velden met een * zijn verplicht.

Een momentje...
Forum Gelderland 12-10-17 om 15:45

Wij werken met moderatoren, die de discussies objectief willen leiden. Mocht je het idee hebben, dat iets niet objectief of niet goed geleid wordt, dan kun je dat natuurlijk aangeven.

Giel Smeets 17-10-17 om 19:55

L.s.,
Ja, ik heb het idee dat de discussies beter kunnen en moeten. In mijn ene voorbeeld, ja of nee voor geld naar Oostpool, wordt ik dood geslagen met de mededeling dat er al gekozen is. Een forum is dan een farce en een belediging. En de andere grote fout is de emotie. Discussie gaat met het verstand en emoties belemmeren het denken. Ik gebruikte in de discussie het woordje afwijking heel juist. Een mens of een dier of een plant die de gelijke is van de ouders is in de rechte lijn. Een individu dat anders is dan de ouders is afwijkend. De heer Kuijpers beschuldigt mij en legt mij het zwijgen op. Andere deelnemers trekken zich terug en de discussie is dood.
De heer Kuijpers kan niet uitleggen waarom het geld aan Oostpool goed besteed is en daarom misbruikt hij zijn machtspositie.
Dus graag discussie zonder voorbarige besluiten en zonder moreel-superieure diskwalificaties.

Forum Gelderland 18-10-17 om 10:15

Giel, het is zeker belangrijk dat er objectief gediscussieerd kan worden. En heel jammer dat de discussie waaraan je refereert niet heeft geleid tot meer reacties. Immers, hoe meer meningen, hoe vollediger het beeld wordt van hoe mensen denken over een bepaald onderwerp. Als 'discussieleider' hebben wij de rol om zowel op inhoud als toon te zorgen voor een uitnodigend gesprek. We hebben je mening niet gecensureerd en gewoon laten staan voor de andere lezers. En ondanks je passievolle betoog voor een objectief gesprek, zijn er ook mensen, die wel emotie in het gesprek meenemen. Wij staan open voor meningen en daarnaast respecteren wij emoties die een mening kan oproepen. Als discussieleider kiezen wij dus geen partij, maar willen we zorgen voor een sfeer waarin iedereen zich kan uiten en gerespecteerd voelt.