Forum GelderlandPraat, denk en doe mee

Railterminal Gelderland - Kosten, Baten en Leefbaarheid

De provincie Gelderland heeft een maatschappelijke kosten baten analyse (MKBA) laten doen over de railterminal Gelderland die gepland is bij Valburg. Daaruit kwam een negatief economisch rendement van 2,2 miljoen per jaar. Bij investeringen van 27 miljoen vooraf. Op 13 december 2017 wordt er besloten over de railterminal. De kosten volgens de laatste begroting waarover gestemd wordt zijn inmiddels opgelopen tot 43 miljoen, ruim boven het eerdere bedrag. Je zou zeggen: Nu kan het al helemaal niet meer uit. Maar de provincie wil toch doorzetten. Geldverspilling op basis van wensdenken.

Het buurtschap Reeth ligt pal naast de locatie van de railterminal en heeft meegwerkt aan de planvorming. Omdat we verwachten zo een goed genoeg plan te kunnen realiseren dat de schade aan leefomgeving beperkt en waarde van de woningen vergoed. Dat is helaas niet gelukt ondanks intensieve pogingen van Reeth om in gesprek te komen. De provincie zegt: Jullie zaten in de klankbordgroep dus: Burgerparticipatie, check. Hebben we gedaan. Zoals de plannen nu zijn gaan de aanwonenden opdraaien voor de schade die de provincie veroorzaakt. Dat vinden we niet fair. Provincie, neem je verantwoordelijkheid. waarom wel afspraken vooraf op papier met de gemeente Overbetuwe en met de exploitant van de terminal, maar niet met de omwonenden? En waarom stelt u de gebiedsvisie waar we het allemaal over eens zijn niet eindelijk eens vast als bindend uitgangspunt voor beleid?

 

0  reacties

Velden met een * zijn verplicht.

 
 

Een momentje...