Forum GelderlandPraat, denk en doe mee

Straks allemaal woningen zonder gas, hoe moet dat?

Vandaag bericht de NOS over het voornemen van regeringspartijen om alle nieuw te bouwen woningen niet meer op het gasnet aan te sluiten. Wat vind jij hiervan?

18  reacties

Velden met een * zijn verplicht.

Een momentje...
Frans Langeveld 26-01-18 om 19:57

Niet alleen nieuwbouw van het gas af maar ook bestaande bouw # echte opgave

Ernest 27-01-18 om 12:50

Als we dan maar niet aan de stadsverwarming moeten! Overheid moet voor keuze mogelijkheden in de warmtevoorziening zorgen (net zoals in de elektriciteit al is.) Voor bestaande bouw zal het nog een uitdaging zijn om de netwerk voorziening aan te passen aan geen gas!

Ruald 27-01-18 om 22:01

Start met het verplicht te stellen voor nieuwbouwwoningen, waar het relatief eenvoudig meegenomen kan worden. Vooral met de reeds bestaande EPC regels en de daarmee toch al goed geïsoleerde woningen. Er zijn genoeg voorbeelden dat dit kan en al reeds gebeurd. In de wijk Groot Zonnehoeve in Apeldoorn gelden al 8 jaar de regels om nieuwbouw gasloos te bouwen, naar alle tevredenheid van alle bewoners. Naast duurzaamheid kan het ook comfort brengen door bijvoorbeeld met een aard warmtepomp ook te kunnen goedkoop te kunnen koelen in de zomer. Geen dure airco's etc meer nodig.

Voor bestaande woningen zal het een grotere uitdaging zijn omdat bij die huizen er geen rekening is gehouden met isolatie van de vloer, spouwmuur en dak. Daarvoor mogen de bestaande regelingen zoals subsidie op spouwmuur isolatie en dubbel/tripple nog wel verder opgeschroefd worden.

Bedankt voor jullie reacties. Nieuwe woningen verplicht zonder gasaansluiting bouwen is wat de provincie betreft ook een mooie start. En voor bestaande woningen is het opschroeven van subsidies voor isolatie een goede optie. Welke andere ideeën hebben jullie voor het aanpassen van bestaande huizen?

Jan Willem 02-02-18 om 14:07

Per gemeente voor bestaande woningen ventilatiewarmtepompen aanbieden met lokale duurzaamheidssubsidie/lening?!

Voor een rijtjeshuis kost het naar schatting 18.000 euro om gasloos te worden. Dat blijkt uit een onderzoek van bureau Ecorys: http://bit.ly/2nrDIdc. Hierdoor komen veel mensen financieel in problemen, als zij hun woning zonder gas moeten verwarmen. Hoe zorgen we ervoor dat iedereen niet alleen mee moet, maar ook mee kan?

Ruben 06-02-18 om 12:08

Naast het verplicht stellen van zonder-gas-nieuwbouw zou het misschien wenselijk zijn om ook een regel op te stellen voor (grotere) verbouwingen en renovatieprojecten. Dit zal voor de betrokkenen niet altijd een leuk iets zijn, maar een bittere pil is soms ook nodig om beter te worden. Sowieso moet dit gelden voor alle woningbouw-projecten die vanaf heden uitgerold worden. Want de grootste groep voor wie dit een financiële strop is zijn de mensen in de sociale woningbouw.

Om een deel van de nieuw ontstane verwarmingsvraag weg te nemen is een subsidie gericht op zonneboilers mogelijk ook een optie. En gezien de enorme kosten is het wellicht ook verstandig om hard in te zetten op innovatie op dit gebied, zoals recent het voorbeeld van een zeer efficiënt verwarmingssysteen uit Hardenberg (Stentor 31-01-18), welke goed werkt met 'gewone' zonnepanelen.

Dick Vogelzang 06-02-18 om 13:01

Voor nieuwbouw is "gasloos" eenvoudiger te realiseren, dan bestaande woningen. Wil NL een schoner en beter milieu, dan zouden vooral de oudere huizen bekeken moeten worden. Wat zijn de opties?
1) Loskoppelen? De energiebedrijven vragen daar veel geld voor en wil je je CV op elektra, dan ben je 2,5 a 3x zoveel kwijt als gebruiker....
2) Andere gas....? Destijds is de stap ook van stadsgas naar aardgas gemaakt (jaren '60). Het leidingstelsel kan dan gebruikt blijven worden. Wellicht een waterstofmengsel? Ombouwen van apparatuur betekent alleen nieuwe sproeiers dus goedkoop.

Henk Zenderink 06-02-18 om 15:08

Ik woon in Dalfsen in het prachtige Vechtdal. Deze inspirerende omgeving levert unieke innovatieresultaten op. Er is een doorbraak bereikt om gasloos te bouwen en renoveren. De Ecoliner is ontwikkeld. Deze ketel met een nieuwe techniek met o.a. licht en elektriciteit kan direct zonder ingrijpende aanpassingen voor ongeveer EUR 2.500,-- de bestaande cv ketel op gas vervangen. Momenteel loop de octrooi aanvraag in heel Europa. Dat kost heel veel tijd. De informatie naar buiten is daarom heel bescheiden om na apen te voorkomen. Vooral in de Clean Tech Regio zijn er veel kapers op de kust.
De Remeha, Nefit bedrijven worden onder druk gezet om nieuwe technieken toe te passen anders is hun bedrijf op korte termijn geschiedenis. Maar de innovatie komt niet uit deze regio. De tijd zal het leren wil met de nieuwe markt aan de haal gaat. Ik zou het de Clean Tech Regio gunnen omdat ik er 18 jaar aan mee heb mogen bouwen. Maar ik denk, dat wij Het Vechtdal gaan promoten. Als het prachtige natuurgebied met een mooi landschap en nog heel veel rust. Wij gaan de te lage vliegroutes naar en van Vliegveld Lelystad tegenhouden. Hoog Overijssel timmert nationaal aan de weg. Met experts, die de documenten kunnen beoordelen. Ja wij zitten midden in nationale elan.

Harrie Beernink 06-02-18 om 19:03

Om nu volgens de EU richtlijn 2020 te bouwen. Met 15kWh/m2 heb je geen verwarming nodig. Dit kan al 25 jaar! Bestaande bouw renoveren naar norm 25kWh/m2. Paar zonnepanelen erbij en klaar. De huidige gebouwen kunnen met 80% minder energie goed functioneren. Daarna zelf energie opwekken en opslaan. Nodig zijn: prestatieafspraken en contracten, financieringsconstructie subsidies en onderwijs op alle niveaus.

Marja Vink 06-02-18 om 21:26

Ik zou in principe mijn woning met een gasverbruik van minder dan 250 m3 per jaar gasloos moeten kunnen maken met nog wat extra zonnepanelen op mijn dak. Maar hoe krijg ik de overmaat aan ontvangen elektriciteit in de zomer op een niet verspillende wijze bewaard tot het moment in de winter dat ik deze elektriciteit nodig heb. Zijn er inmiddels al mogelijkheden, waarbij het verlies acceptabel is? Dan hoor ik dat graag. Ik heb zonder deze extra behoefte aan elektriciteit voor verwarming nu al zo'n 300 Kwh van november t/m februari nodig die niet gedekt worden door mijn huidige zonnepanelen op dat moment. In de rest van het jaar houd ik echter dagelijks ruimschoots over. Ik heb dus opslag nodig, waarbij er minimaal verlies is. Hoe ver is men hiermee?

Bessel 07-02-18 om 10:04

Toen we in begin zestigerjaren over gingen van stadsgas op aardgas heeft dat de verbruiker niets gekost. Ook niet het aanpassen van de in de woning aanwezige apparaten. Waarom komt de omschakeling nu wel ten laste van de afnemers?

Tinus Hammink www.seece.nl 07-02-18 om 11:35

Techniekstudenten van de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN) werken vanaf februari op het Industriepark Kleefse Waard (IPKW) aan het thema ‘energie in de gebouwde omgeving’. Dat doen ze in samenwerking met bedrijven. Niet alleen de energiesector werkt met man en macht aan de transitie naar duurzame energie. In de loop der jaren worden woningen losgekoppeld van het Nederlandse gasnet en worden gebouwen drastisch gerenoveerd. Woningen van de toekomst wekken energie op, gaan ‘slim’ met die energie om en zijn tot in de puntjes geïsoleerd.
Hybride leeromgeving
De HAN wil dat studenten goed voorbereid zijn op dit soort uitdagingen. Daarom werkt de hogeschool aan Energy for Sustainable Built Environment (ESBE), een hybride leeromgeving in het Powerlab, op het Arnhemse IPKW. Hier gaan studenten van de faculteit Techniek vanaf hun tweede jaar aan de slag met energievraagstukken in de gebouwde omgeving.
http://specials.han.nl/sites/seece/actueel/nieuws/han-creeert-nieuwe-onderw/index.xml

Ook de Stentor schrijft over gasloze woningen: http://bit.ly/2nTDY43. Uit de poll bij het artikel blijkt dat driekwart van de mensen zelf de keuze wil kunnen maken of hun huis wordt aangesloten op het gasnet.
@Marja: Je stelt goede vragen. Ik stuur je vraag door naar een collega die je hier misschien meer over kan vertellen. Of is hier op het forum iemand die de vragen van Marja kan beantwoorden?

Gerard 18-02-18 om 17:24

Waarom gaan we t.z.t. niet over op waterstofgas? Natuurlijk moet hier nog het nodige onderzoek naar gedaan worden maar een betere accumulator voor energie kun je niet bedenken. Energie in de zomer opgewekte door zonnepanelen zet je om in waterstof, , s winters zet je dit weer om in waterstofgas en vertransporteer je dit gas via het bestaande gasnetwerk naar de plekken waar het nodig is. Zelfs bestaande ketels zouden met wat aanpassingen nog geschikt gemaakt kunnen worden voor dit gas. Ook het overschot aan energie uit windmolens is op deze manier om te zetten.

De komende weken gaan vrijwilligers op pad om de interesse te peilen voor een klein gasloos warmtenetwerk in de Nijmeegse wijk Wolfskuil. Eind 2016 lanceerde een groep bewoners samen met de Stichting Wijkfabriek en Warmte.nu een plan om via een centrale houtgestookte CV-ketel warmte te gaan leveren aan woningen. Lees het hele artikel op de site van de Gelderlander: http://bit.ly/2CxQ9Jb.

Reacties op Twitter:
@utwaait: Prima, maar wat is het betaalbare alternatief voor de gemiddelde huiseigenaar?
@CDADuiven: Half Duiven is al gasloos. Gaat over het algemeen gewoon goed. Helaas nog geen concurrenten bij de stadsverwarming
@JanPranger : Prima
@RubenSnippe : Hoe eerder, hoe beter!
@IngridTimmer : Liever vandaag dan morgen! Aan de slag!
@ArnhemsHart : Zou ook beter zijn om de kosten te verlagen en/of meerdere aanbieders zoals nu met gas. En de kosten niet te berekenen als een huis van het gas afgaat.

Harrie Beernink 22-02-18 om 15:06

Beginnen met stimuleren op basis van kwalitatieve prestaties. Meten is weten. Veel maatregelen die bij het besparen van energie moeten helpen, zijn niet effectief of verplaatsen het probleem. Dit levert zelden een primaire energie of Co2 besparing op. Hierdoor wordt de uitdaging alleen maar groter. Het stimuleren op basis van aantoonbare (gemeten) resultaat zal helpen kennis op een hoger niveau te brengen. Een onafhankelijke commissie (met experten) kan helpen de lat hoger te leggen. Voorbeeld: De bouw kan al 25 jaar energiezuinig bouwen waarbij 90% minder energie wordt verbruikt. https://www.energieland.hessen.de/passivhaus Anno 2018 doen we dit nog steeds niet.