Forum GelderlandPraat, denk en doe mee

Geen oude dieselauto's meer in het centrum van Arnhem

Vrouw wil diesel tanken
Vanaf 2019 mogen dieselauto's van voor 2004 niet meer in het centrum van Arnhem rijden (bron Omroep Gelderland). Dieselauto's van voor 2006 alleen als ze aan bepaalde Europese eisen voldoen. Wat vind jij hiervan? Zouden andere gemeenten moeten volgen?

10  reacties

Velden met een * zijn verplicht.

Irene Smolders 09-03-18 om 11:17

Uitstekend plan,, ik hoop zeker dat meer plaatsen volgen. Zie onderstaande link voor een van de vele argumenten:
https://www.rijnmond.nl/nieuws/165807/Erasmus-MC-vuile-lucht-tast-hersenen-baby-s-aan

@chriszeeven op Twitter: Ik heb de diesel ingeruild voor een benzine auto, maar ik lees nu dat de CO2 uitstoot weer toeneemt door de nieuwe auto’s die gekocht worden en dat elektrische auto’s heel erg weinig meehelpen dat doel te bereiken. Moet toch anders

Harry Middelbos 24-03-18 om 19:18

Milieu zone's , hoe vervelend ook voor de bezitters van vervuilende voertuigen zijn een goede zaak.
Wat jammer is dat elke gemeente zijn eigen regels daarin maakt, waarom geen éénduidige regels, je moet nu haast op een landkaartje bij gaan houden waar je nog welkom bent.

liesbeth 17-04-18 om 7:54

ik vind het juist wel goed het is beter voor het milieu en voor de gezondheid van de mensen. in die oude auto's zit namelijk co2 gas in.

G Wunnik 25-04-18 om 8:19

ik zou liever hebben dat er wordt gekeken naar uitstoot (emissienorm, Euro 4/5/6), en dan bedoel ik de feitelijke uitstoot; niet de sjoemeluitstoot van Volkswagen en BMW. HEt gaat volgens mij uiteindelijk om de feitelijke uitstoot, niet om het jaartal. En dan vind ik het zeker een goed idee om oude auto's te weren, ook benzine-auto's.
Kunnen we dan ook gelijk een lawaainorm invoeren? Maximum aantal decibel? Ik vind motoren met keihard motorgeluid nogal storend

Paul Leenders 01-05-18 om 19:09

Prima zaak! Wat mij betreft zou het autoverkeer in het algemeen wel wat beperkt mogen worden. Kunnen we weer gerust adem halen.

Huub Hooiveld 01-05-18 om 21:14

Niet echt duurzaam lijkt me. Zuinig zijn op je oude spullen en ze niet onnodig weg gooien. Dat geldt ook voor auto's.

H. Brug 02-05-18 om 4:01

Krijgen zulke mensen dan gratis openbaar vervoer aangeboden.
Mensen met deze auto's zijn vaak blij dat ze zo'n auto nog betalen kunnen.
Volgens mij zijn vrachtwagens tegenwoordig 90% schoner dan voor 20 jaar terug door bijmenging van Ad-Blue maar de fabrikanten doen met personenauto's daar nog weinig mee.

H-j Koning 04-05-18 om 16:17

Ik vind dit raar. Ipv naar de uitstoot te kijken word er maar van uitgegaan dat diezels vies zijn. Zorg dan voor schonere schepen en ontmoedig vliegverkeer. Dat zijn de echte vervuilers. Oude diezels aanpakken is gewoon burgertje pesten.

Ben 07-05-18 om 11:25

Gemeentes mogen noodverordeningen maken indien een bijzondere situatie daartoe noodzaakt. Welke eisen we aan auto's stellen op de openbare weg behoort een nationaal c.q. Europese aangelegenheid te zijn. Anders wordt het onwerkbaar met per gemeente andere eisen. Straks krijg je nog een gemeentes die het verplicht stellen dat je beschikt over een certificaat van de cursus "het nieuwe rijden" zodat je echt bewezen hebt te beschikken over de kennis en vaardigheden hoe zo zuinig ( en dus schoon) mogelijk gereden moet worden..... Graag een uniform beleid dus, in heel Europa.