Forum GelderlandPraat, denk en doe mee
Forum GelderlandPraat, denk en doe mee

EeGelderse uitdaging: Het klimaat- en energie-akkoord vraagt om goedkopere energie-opslag

Prijs van batterijen daalt, maar energiedichtheid neemt nauwelijks toe 

 Hoe gaat het met de ontwikkeling van lithiumbatterijen? Stefan van Sterkenburg, onderzoeker op de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), gaf antwoord op deze vraag tijdens het Ports and the City-congres in Nijmegen. ‘De energiedichtheid neemt maar heel langzaam toe.’ Van Sterkenburg doet voor de HAN onderzoek naar batterijtechnologie, onder het zwaartepunt Sustainable Energy & Environment. 


“Batterijtechnologie is veel goedkoper geworden en de verwachting is dat de prijs nog veel verder zakt. Een aspecten als levensduur, vermogensdichtheid, veiligheid, de snelheid waarmee je batterijen kunt laden en ontladen zijn enorm verbeterd. Alleen de energiedichtheid neemt maar heel langzaam toe.”

“De kosten gaan gelukkig omlaag. In vier a vijf jaar halveert de prijs zo’n beetje. Maar je moet nog steeds vaak laden en dat is ook onhandig.”

Hoe komt het dat de prijs zo hard daalt?
“De productiecapaciteit neemt enorm toe. In werd in 2017 voor 28 of 29 GWh aan lithiumbatterijen geproduceerd. En er worden nu batterijenfabrieken gebouwd, waardoor de productie met een factor 5 wordt opgeschroefd. Dus dan zitten we op 140 GWh.”

Er wordt weleens gezegd dat er niet voldoende grondstoffen zijn voor lithiumbatterijen. Hoe zit het daarmee?
“Daar maakt men zich niet zo druk om. Als je kijkt naar het belangrijkste materiaal, lithium: daar is genoeg van op aarde. Er is voor 400 jaar aan reserve. Dus dat is gevonden lithium, dat bewijsbaar gedolven kan worden. Maar er zijn nog veel meer resources, lithium dat nog niet gevonden is. Lithium is er dus genoeg.”

Zie jij bijzondere toepassingen van batterijtechnologie?
“Men verwacht dat, als de prijs onder de 150 dollar per KWh zakt, lithiumbatterijen interessant worden voor energieopslag in elektriciteitsnetten. Dat is over zo’n vijf jaar het geval. Of ze geschikt zijn, hangt ook af van de toepassing. Als ik thuis, overdag zonne-energie wil opslaan om die ’s avonds te gebruiken, heb ik wel wat aan batterijen. Maar je hebt ook een onbalans tussen zomer en winter. Die kun je met batterijen niet oplossen. Dan denk ik dat waterstof meer opties biedt. Maar met waterstof zie je dat de efficiency heel laag is. Stroom moet worden opgewekt, omgezet worden naar gas en vice versa.

In de auto-industrie komt de omslag naar elektrisch rijden sowieso. Maar ik denk dat die industrie ook ziet dat de batterijcapaciteit niet snel genoeg toeneemt. En je ziet dat veel autobedrijven toch een beetje inzetten op fuel cells. Maar het kan zomaar zijn dat er een technologische doorbaak aankomt. Er zijn lithiumbatterijen die een energieopslag hebben van 450 Wh per kilogram. Die worden nu al geproduceerd. Alleen is de levensduur van die batterijen beperkt. En de elektrolyt is niet stabiel genoeg. Maar als daar een oplossing voor komt, kan het zomaar zijn dat we volgend jaar een batterij hebben die twee keer zo veel energie heeft. Dan kun je niet 200 kilometer met een elektrische auto rijden, maar 400.”

0  reacties

Velden met een * zijn verplicht.