Gaaf Gelderland

Inzoomsessie Omgevingsvisie Gaaf Gelderland

Begin

03-04-2018 om 10:00

Einde

03-04-2018 om 17:00

Maximaal aantal aanmeldingen bereikt, je kunt je niet meer aanmelden.

Werkt u bij een gemeente, regio, waterschap, landschaps- en natuurorganisatie, woningcorporatie, belangenorganisatie, kennisinstelling of bent u ondernemer of betrokken inwoner van Gelderland? En bouwt u graag mee aan een Gaaf Gelderland? Noteer dan deze datum in uw agenda.

Om de Gelderse Omgevingsvisie 2018 verder vorm en inhoud te geven, organiseren we als vervolg op de sessies in Zutphen 2 bijeenkomsten. Op donderdag 29 maart 2018 in Nijmegen en op dinsdag 3 april 2018 in Lunteren gaan we op zoek naar antwoorden en oplossingsrichtingen. Dit doen we door in te zoomen op actuele ontwikkelingen en toekomstige kansen in de regio.

Bouwt u graag mee aan een Gaaf Gelderland?

Meldt u dan nu aan voor één van de inzoomsessies. Dé kans om uw initiatieven en ideeën naar voren te brengen. Voorafgaand aan de Inzoomsessies organiseren we in de ochtend een boeiende excursie. Hier kunt u Gaaf Gelderland in de praktijk beleven. U kunt ook deelnemen aan de sessies zonder de excursie.

Programma

10.00 – 12.00 uur: excursie (optioneel)

12.00 – 13.00 uur: lunch

13.00 – 16.30 uur: inzoomsessie

Afspraak downloaden naar eigen agenda

6  reacties

Velden met een * zijn verplicht.

Een momentje...
diederick huizinga 23-02-18 om 11:12

Is het ook mogelijk om een sessie hier in het bovenste deel van de Veluwe te doen, omgeving Putten / Ermelo?

Hallo Diederick. Vooralsnog komt er geen derde sessie op een andere locatie. We hebben gekozen voor twee locaties waar ook mogelijkheden zijn voor boeiende excursies in de ochtend, waarin je belangrijke elementen van de Omgevingsvisie al in praktijk kunt zien. En daarbij een meer stedelijk en een meer landelijk gebied gekozen.
Beide sessies hebben dezelfde opbouw. Iedereen is vrij om te kiezen op welke dag men wil deelnemen.

Willem van Oorschot 03-04-18 om 10:50

Wordt met al dat inzoomen en focussen niet vergeten dat de Omgevingswet vooral over integraliteit gaat en dat een Omgevingsvisie daar (ook) antwoorden voor moet hebben? In de Kadernota komt het woord "focus" wel heel erg vaak voor. Te vaak, wat mij betreft. De inzoomsessies worden strak op een aantal onderwerpen toegespitst. Als tussenstap absoluut zinvol. Net als de behoefte om bewust om te gaan met je eigen rol en de instrumenten die je als Provincie ter beschikking hebt. Maar als het focussen betekent dat andere onderwerpen "dus" geen aandacht meer behoeven, dan wordt de (terechte) bedoeling van de Omgevingswet compleet gemist. Had één inzoomsessie niet moeten gaan over "Samenhang tussen 'focus op belangrijke onderwerpen' en 'integrale gebiedszorg' of zoiets? Want een goede omgevingskwaliteit (en dus een Gaaf Gelderland) gaat niet over een verzameling onderwerpen (hoe belangrijk ieder op zichzelf ook) maar over hoe vele aspecten en belangen zich tot elkaar verhouden.
Wat mij betreft een krachtig pleidooi om - naast onderwerpen die bijzondere aandacht nodig hebben - juist te focussen op integrale ruimtezorg. Waar kun je als provincie een verbindende en overkoepelende rol spelen. Hoe zorg je dat je provinciale doelen en die van de gemeenten samen meer kracht en effect krijgen.
Helaas blijk k alsnog verhinderd om vandaag te komen. Ik had hier graag over van gedachten willen wisselen. Dan maar op het forum!

Willem van Oorschot 03-04-18 om 11:07

En wat te denken van een onderwerp als "ruimtelijke kwaliteit". Als iets kwetsbaar is -en zeker niet onbelangrijk- dan is het het beeld van onze woon- en werkomgeving. Met een gigantische ruimtelijke opgave zoals bijvoorbeeld de energietransitie is het behoud van een fraaie leefomgeving en behoud en herstel van het landschap nogal een uitdaging.

Willem van Oorschot 03-04-18 om 12:38

Beste Jolijn, is het mogelijk om deze reacties ook in de lijst van "Praat Mee" te zetten?
Daar kan ik hem niet vinden en dat is toch de eerste plek waar je zoekt. We willen natuurlijk wel zoveel mogelijk reacties......
En nu ik toch bezig ben....
Is het niet zinvol om onder Praat Mee een onderverdeling te maken in hoofdonderwerpen? Of een paar thema-woorden aan berichten te koppelen waarop gezocht kan worden? Nu kun je aan de titel niet altijd zien waar het (ook) over gaat. Of heb ik wat gemist?

Beste Willem, bedankt voor je bijdrage! Leuk dat je het forum gebruikt om in gesprek te gaan. Je opmerkingen en tips voor het forum zijn heel nuttig. Ik heb een nieuwe pagina gemaakt onder Praat mee: https://bit.ly/2GxzgB9 (Praat mee over een gezond, veilig, schoon en welvarend Gelderland). Ik kan jouw reacties hieronder plaatsen onder mijn naam, maar je mag dit ook zelf doen. Dan kan iedereen meteen zien dat ze van jouw zijn. Laat maar weten wat je handig vindt. Heb je een wild idee of een kans voor een gezond, veilig, schoon en welvarend Gelderland? Dan kun je deze kwijt op onze pagina Kansen voor Gelderland: https://bit.ly/2E6So6P.