Maarten van Rossum / Rossem

ProfielfotoWittekoek. C. 12-07-2018
10859 keer bekeken 32 reacties

Karel van Gelre Grootste Gelderlander aller tijden

In de Gelderse geschiedenis is nooit de vraag gesteld wie de Grootste Gelderlander aller tijden is. We gingen samen met jou op zoek naar het antwoord op deze boeiende vraag.

Op vrijdag 16 november werden in het Huis der Provincie (de Historische Herberg Gelderland) alle genomineerde Grootste Gelderlanders door bekende en onbekende Gelderlanders uit de vergetelheid gehaald. De zaal koos de eerste echte Grootste Gelderlander, zodat uiteindelijk de Grootste Gelderlander werd benoemd. René Arendsen verdedigde Karel van Gelre (zie foto)

Een deskundige jury nam alle 55 voorgestelde Grootste Gelderlanders door en maakte een selectie. De jury bestaat uit: Kees van Baak (Provincie Gelderland), Onno Boonstra, Jette Janssen, Dolly Verhoeven, Bob Roelofs, Marc Wingens en Sjaak Boom.

Op dit artikel kan niet meer worden gereageerd. zie voor meer informatie de website van Mijn Gelderland.

Shortlist

Het juryberaad leidde tot de shortlist van 20 grote Gelderlanders. Deze zijn hieronder te zien.

René Arendsen verdedigde Karel van Gelre

Als er één persoon is die de titel “Grootste Gelderlander Aller Tijden” toekomt dan is het wel Maarten van Rossum. Als rasechte Gelderlander (1478/1498 -1555) in dienst van de Hertog van Gelre heeft hij talloze veroveringsacties uitgevoerd voor de zelfstandigheid van Gelderland (Gelre).

Als er één persoon is die de titel “Grootste Gelderlander Aller Tijden” toekomt dan is het wel Maarten van Rossum. Als rasechte Gelderlander (1478/1498 -1555) in dienst van de Hertog van Gelre heeft hij talloze veroveringsacties uitgevoerd voor de zelfstandigheid van Gelderland (Gelre). Immers de Habsburgse Karel V en de Franse koning aasden op Gelre, maar Maarten van Rossum hield de vijandige legers buiten de deur. Hij was een groot militair, begenadigd strateeg en voor de duvel niet bang. Zijn cultuurhistorische nalatenschappen worden heden ten dage nog gekoesterd.

De foto is afkomstig uit het privé-archief van dhr. Cees Wittekoek.

Afbeeldingen

Waarderen

4.5 (48 waarderingen)

Registreren

Reageren

Twitter

32  reacties

Velden met een * zijn verplicht.

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.

Een momentje...
Aycha Kleingeld 13-07-18 om 11:19

Hoi Cees, Bedankt voor je nominatie. We zijn benieuwd hoeveel waarderingen (sterren) je van anderen bezoekers ontvangt. Heb je ook een afbeelding van Maarten van Rossem? En kan je jouw nominatie nog extra toelichten?

evert 18-07-18 om 14:11

Een veldheer van grote klasse in zijn tijd, dankzij hem bleef Gelre lang een zelfstandig hertogdom
Na 1543 was hij maarschalk van Karel V
Iets wat zijn kwaliteiten bewees

Geerke Simons 03-09-18 om 10:52

Slechte reputatie, maar die is onverdiend. Zijn invloed reikte tot buiten Gelderland.

Van Doesburg 25-09-18 om 21:48

Van Rossum streed voor een vrij Gelderland. Hij bedreigde Den Haag, iets wat heden ten dage te weinig gebeurt.

Regina Eggink 23-10-18 om 19:05

Maarten van Rossem leeft nog steeds en schrijft over geschiedenis.
Maarten van Rossum (met een u) was de man die destijds echt geschiedenis schreef...

theo somsen 25-10-18 om 16:15

Als Willem van Oranje in 1568 een veldheer als Maarten van Rossum had gehad, zou de 80-jarige oorlog vast niet zo lang geduurd hebben!
Onder zijn militaire leiding probeerde het Hertogdom Gelre tot 1543 zich te ontworstelen aan het Spaanse rijk. De rest van De Nederlanden had zich al gewonnen gegeven. Maarten van Rossum verdedigde Gelre en viel alsmaar aan. Hij belegerde en plunderde steden in o.a. Holland, Utrecht, Brabant en Vlaanderen. En zie daar: 25 jaar nadat ook Gelre zich gewonnen moest geven kwam héél Nederland in opstand tegen Spanje... !

Willem Verbaan 08-11-18 om 18:54

Ik ondersteun dit graag

Johann ten Have 09-11-18 om 11:15

Een groot krijgsheer.

Dirkje 09-11-18 om 12:15

Ik ondersteun dit voorstel van harte

Gerard van Rossum 09-11-18 om 18:06

Een groot krijgsheer en zeker van belang voor Gelderland. Niet alle acties buiten de provincie waren even succesvol, zo heeft hij het beleg van Antwerpen zonder succes moeten opgeven. Dat maakte hem overigens niet van minder belang voor Gelderland.

Gerrit 09-11-18 om 19:34

Voor het behoud van Gelre kunnen wel mooie strategieën bedacht worden, maar iemand moet dat omzetten in daden. Maarten deed dat.

Evert Kleijer 10-11-18 om 0:42

Of Maarten de grootste Gelderlander is moet nog blijken. Maar hij behoort wel bij de top vier. Alleen al het feit dat hij in Vaassen woonde geeft aan dat hij smaak had...

Jolle Dekker 10-11-18 om 14:09

Maarten van Rossum lijkt mij de beste kandidaat om tot Grootste Gelderlander Aller Tijden te worden gekozen.

R.E. Taselaar 11-11-18 om 10:16

Maarten van Rossum was de eerste, die Gelderland op de kaart heeft gezet. Juist daarom is hij de meeste memorabele Gelderlander. Hij leeft nog voort in de Maarten van Rossumhuizen in Zalt-Bommel en Arnhem en kasteel de Cannenburgh in Vaassen.

J.A. (Tony) van Diepenbrugge 11-11-18 om 11:40

Maarten van Rossum heeft als eerste de aanzet geven tot de onafhankelijkheid van Nederland van het Habsburgse Rijk te beginnen met de provincie Gelderland hetgeen van grote moed getuigd. Als vermetel en listig krijgsheer heeft hij grote successen geboekt tegen overmachtige buitenlandse legers. Zijn krijgskunde werd en wordt internationaal erkend. Deze strijd is voortgezet door een van "leerlingen" Willem van Oranje, de latere Vader des Vaderlands. Daarnaast danken wij aan hem de nodige cultuurhistorische gebouwen w.o. het herstel van het verwoeste kasteel de Cannenburgh.

Herman Spijker 11-11-18 om 21:34

Ik ben bezig een documentaire te maken over Kasteel de Cannenburgh en zijn bewoners.Dus ik heb me o.a.verdiept wie er in dit kasteel hebben gewoond .Maarten van Rossum heeft op de ruine het huidige kasteel gebouwd ,helaas heeft er niet lang van kunnen genieten in 1355 is hij overleden en hebben de Isendoorns er 3 eeuwen in gewoond . Toch is hij de persoon die er voor gezorgd heeft dat Vaassen een prachtig kasteel heeft met een mooie historische achtergrond . Daarom nomineer ik Maarten van Rossum

Loek Sinselmeijer 12-11-18 om 15:17

Ik onderschrijf het belang van Maarten van Rossum voor een onafhankelijk Gelre, en van daaruit naar een onafhankelijk staat der Lage Landen.
Natuurlijk staan alle 'helden' uit het verleden heden ten dage in een slecht daglicht, maar dat is altijd bezien vanuit het heden. Als we ons verplaatsen in het verleden, blijken de helden ook 'echte helden' te zijn geweest, met alle positieve en soms ook negatieve kanten.

Aad van der Laan 12-11-18 om 15:29

Een veldheer die een nominatie verdient.

Bart 12-11-18 om 15:37

Goede krijgsheer.

Anoniem 12-11-18 om 15:38

Goede krijgsheer.

Bart 12-11-18 om 15:38

Goede krijgsheer.

Willem.dicou@kpnmail.nl 12-11-18 om 17:14

Zonder Maarten van Rossem zou Gelderland heden ten dage waarschijnlijk niet hebben bestaan

A. Beers 12-11-18 om 18:32

Mooie voordracht Cees, en een prima keuze ook in het licht van 450 jaar Tachtigjarige Oorlog!

Marieke.dicou@hetnet.nl 12-11-18 om 19:36

Een groot veldheer die veel voor Gelre heeft gedaan, hoewel men daar in Holland anders over dacht. Helaas is hij in 1555 op 77-jarige leeftijd overleden aan de pest, maar tot die tijd vocht hij door. Daar kunnen de pensioengerechtigden van tegenwoordig nog een puntje aan zuigen!

Wim van 't Einde 12-11-18 om 22:13

Ik ondersteun de nominatie van deze Maarten van Rossem van harte. Vooral zijn opmars naar Den Haag is natuurlijk memorabel.
Af en toe heb ik nog wel eens het gevoel dat we dat weer eens zouden moeten doen ;-)

Anoniem 12-11-18 om 22:13

Ik ondersteun de nominatie van deze Maarten van Rossem van harte. Vooral zijn opmars naar Den Haag is natuurlijk memorabel.
Af en toe heb ik nog wel eens het gevoel dat we dat weer eens zouden moeten doen ;-)

Cees 13-11-18 om 16:37

Tja, en wat te denken van zijn nalatenschappen: Kasteel De Cannenburgh in Vaassen, van Rossumhuis (Duivelshuis) in Arnhem, Stadskasteel in Zaltbommel en...Het Oude Loo in Apeldoorn. Voor lange afstand wandelaars is daar het Maarten van Rossumpad van Den Bosch naar Steenwijk. En laten we niet vergeten "zijn eigen" website: www.maartenvanrossum.com.

Cees 13-11-18 om 16:39

Tja, en wat te denken van zijn nalatenschappen: Kasteel De Cannenburgh in Vaassen, van Rossumhuis (Duivelshuis) in Arnhem, Stadskasteel in Zaltbommel en...Het Oude Loo in Apeldoorn. Voor lange afstand wandelaars is daar het Maarten van Rossumpad van Den Bosch naar Steenwijk. En laten we niet vergeten "zijn eigen" website: www.maartenvanrossum.com.

Anoniem 13-11-18 om 20:49

In het Antwerps Liedboek van de drukker Jan Roulans wordt in de periode 1541-1543 de toenadering tot de 'Fransen' door Willem van Kleef -Gulik verrassend nauwkeurig beschreven. In de slotstrofe van deze dertien 'historieliederen' ziet de auteur niet Willem maar Marten van Rossem als auctor intellectualis van de Brabantse expeditie. Voorwaar: in zijn tijd was Marten van Rossum een strateeg van grote klasse!

Jeroen van Duin 13-11-18 om 23:05

Afgelopen jaren tijdens mijn studie, maar tegenwoordig ook tijdens mijn lessen voor de klas een dankbaar onderwerp voor spannende verhalen over moed, trouw, list en bedrog! Een mooie en strijdvaardige nominatie.

Gerrit 15-11-18 om 7:54

Goed krijgsheer voor Gelre

Cees Wittekoek 19-11-18 om 21:32

Tja, de Hertog van Gelre werd verkozen tot de grootste Gelderlander Aller Tijden...het zij zo.
Toch moet daarbij aangetekend worden dat niet de Hertog maar zijn Veldmaarschalk MAARTEN VAN ROSSUM was die voor hem en Gelderland de gloeiende spijkers uit het vuur haalde.
Waarvan acte.

Cookie-instellingen