Titus Brandsma

anoniem 20-09-2018
9334 keer bekeken 3 reacties

Karel van Gelre Grootste Gelderlander aller tijden

In de Gelderse geschiedenis is nooit de vraag gesteld wie de Grootste Gelderlander aller tijden is. We gingen samen met jou op zoek naar het antwoord op deze boeiende vraag.

Op vrijdag 16 november werden in het Huis der Provincie (de Historische Herberg Gelderland) alle genomineerde Grootste Gelderlanders door bekende en onbekende Gelderlanders uit de vergetelheid gehaald. De zaal koos de eerste echte Grootste Gelderlander, zodat uiteindelijk de Grootste Gelderlander werd benoemd. René Arendsen verdedigde Karel van Gelre (zie foto)

Een deskundige jury nam alle 55 voorgestelde Grootste Gelderlanders door en maakte een selectie. De jury bestaat uit: Kees van Baak (Provincie Gelderland), Onno Boonstra, Jette Janssen, Dolly Verhoeven, Bob Roelofs, Marc Wingens en Sjaak Boom.

Op dit artikel kan niet meer worden gereageerd. zie voor meer informatie de website van Mijn Gelderland.

Shortlist

Het juryberaad leidde tot de shortlist van 20 grote Gelderlanders. Deze zijn hieronder te zien.

René Arendsen verdedigde Karel van Gelre

Titus Brandsma. DE held van onze helaas overleden moeder en vrouw.

Namens mijn vader stem ook ik voor Titus Brandsma. DE held van onze helaas overleden moeder en vrouw. Ze had veel verering voor hem, die opkwam voor de mens! Zelfs ten koste van zichzelf. Mama ging bijna elke week een kaarsje opsteken in de Titus Brandsma kapel in Nijmegen.

Deze nominatie is binnengekomen via e-mail (grootstegelderlander@gelderland.nl).

De afbeelding is afkomstig van Wikipedia.

Afbeeldingen

Waarderen

4 (12 waarderingen)

Registreren

Reageren

Twitter

3  reacties

Velden met een * zijn verplicht.

We gebruiken CAPTCHA als controlemiddel om spam tegen te houden. Vink de checkbox aan om door te gaan. Mogelijk wordt er gevraagd om bepaalde afbeeldingen te selecteren.

Een momentje...
Stijn 28-10-18 om 18:42

Moedige pater die zichzelf opoffert uit liefde voor anderen.
Scholen zijn genoemd naar hem, zoals de excellente basisschool Titus Brandsma in Berg en Dal

pieterbudke@hotmail.com 31-10-18 om 19:22

Titus Brandsma is voor mij de allergrootste Gelderlander !
Echter is mij niet duidelijk hoe ik die keus kenbaar kan maken......
Met vriendelijke groet,
Pieter Budke

Rik 09-11-18 om 11:08

Titus Brandsma is buiten Nederland groter dan hier. Je vindt zijn afbeelding in arbeiderskerkjes in de oude wijken van Bologna, en in dorpskerkjes op het Braziliaanse platteland. Alleen heet hij daar Tito Brandsma. What´s in a name - hij was zeker een van de grootste Gelderlanders.

Cookie-instellingen