De challenge begon met een klein idee ...

Ronald Bekkens 27-03-2020 11952 keer bekeken 0 reacties

Elke maand geven we je een kijkje achter de schermen bij de organisatie van de SteenGoed Challenge ‘Mijn huis staat in Gelderland!’. Aukje Las, één van de projectleiders, trapt af …

De woningnood is hoog, ook in Gelderland. De kranten staan er vol mee, op social media raken mensen er niet over uitgepraat. Wat gaat de provincie daar aan doen? Met het Actieplan Wonen zet de provincie in op snelheid, liever vandaag dan morgen moeten die woningen er komen. Het liefst betaalbaar. Ook is de provincie benieuwd naar nieuwe woonvormen, zoals flexibel bouwen, woon coöperaties en tiny houses. Een deel van de oplossing zit wat ons betreft in de leegstaande gebouwen die Gelderland rijk is. Hiervoor bedachten wij de challenge ‘Mijn huis staat in Gelderland!’.

Het idee
Het begon met een klein idee. Zou het niet tof zijn als we mensen in staat stellen zelf hun woning te bouwen? Nog beter: hun eigen woning te bouwen in leegstaande gebouwen? Die staan er nog genoeg in Gelderland. We dachten meteen aan tv-formules als ‘Help! Mijn man is klusser’, ‘Het Blok en ‘ik vertrek!’. Het succes van deze series zit in het drama tussen de deelnemers, het gevoel dat het misschien wel nooit meer goed zal komen en dan het verlossende einde: de klus is toch binnen de tijd geklaard. Naar drama zijn we niet op zoek, maar wel naar dat verlossende einde: dat er binnen een korte tijd een flinke zwik woningen bij komen.

De start
Sinds januari is de challenge ‘Mijn huis staat in Gelderland!’ van start en zijn we op zoek naar leegstaande gebouwen. Dat gaat best aardig: we hebben bijna veertig gebouwen in ons vizier. Na een eerste selectie onderzoeken we deze gebouwen: wat is er nodig om hier woningen van te maken? Welke kostenposten kunnen de nieuwe bewoners verwachten? Denk bijvoorbeeld aan bodemvervuiling, asbest of vleermuizen. Ook wordt er gekeken naar de kansen van deze plekken: hoeveel woningen kunnen er worden gebouwd, hoe zien de omwonenden deze plek en wat kunnen de nieuwe bewoners toevoegen aan de buurt waar ze straks komen te wonen? Als de uitkomsten van deze onderzoeken positief zijn, blijven er nog ongeveer tien gebouwen over. Zijn de gemeente en eigenaar akkoord? Dan is deelname aan ‘Mijn huis staat in Gelderland!’ een feit.

Vanaf de zomer gaan we opzoek naar woningzoekenden. Zou jij samen met je nieuwe buren je eigen woning willen bouwen in een leegstaand gebouw? Laat het ons weten en stuur een mailtje naar steengoedbenutten@gelderland.nl

Aukje Las, projectleider challenge ‘Mijn huis staat in Gelderland!’

0  reacties

Cookie-instellingen