Sprekend Gelderland Praat, denk en doe mee

Veel overlast van keihard knetterende motoren

Marty Boll March 26, 2018 14542 keer bekeken 19 comments

Op een mooie dag zitten we lekker buiten,  maar we moeten zonder overdrijven -over de dag verdeeld- 80x ons gesprek stoppen, omdat beneden bij het stoplicht motoren zo vreselijk hard optrekken dat elkaar horen onmogelijk is. Het is ZO HARD, idioot. Vaak worden we ’s nachts ook wakker gemaakt door een knetterende motorrijder. Maar ook, overal in Nederland met mooi weer, op een zondag met name, word je letterlijk gestoord van die herrie.

Er zijn blijkbaar heel veel motorrijders die hun motor veranderen, opdat hij die herrie kan maken. Maakt het hen dus niks uit dat andere mensen zo veel last hebben van hun hobby? Of zijn ze zich er niet van bewust?

Ik word er triest van.  Mooie dagen worden stressdagen door die herrie. Ik zou heel graag willen weten hoe dat gestopt kan worden; onacceptabel geluid! Ik zou heel graag willen dat de geluidsnorm gehandhaafd gaat worden.

Het is mogelijk, want auto’s worden wel bekeurd: als je rijdt met een herrie makende uitlaat onder je auto zul je heel snel een bekeuring krijgen.

Ik zou graag medestanders vinden om een strijd aan te kunnen gaan tegen deze heftige rustverstoorders. Ik zou de weg willen weten hoe dit aan te kunnen pakken.

Nederland is te klein voor dit type voertuigen.

Marty

19  Comments

Fields with an * are required.

We use CAPTCHA to prevent spam. Tick the checkbox to continue. You might be asked to select certain images

One moment ...
Sprekend Gelderland April 03, 2018

Hallo Marty, mooi dat je ons Forum hebt gevonden. Je kunt Forum Gelderland gebruiken om medestanders te vinden voor een fijne leefomgeving in Gelderland.
We hebben je oproep gedeeld op Twitter via @ForumGelderland. Hou je ons op de hoogte van de ontwikkelingen?
Klachten over de leefomgeving (zoals geluidsoverlast) kun je ook altijd indienen bij het Provincieloket. Je kunt hiervoor de volgende link gebruiken: https://milieuklacht.gelderland.nl/?codePartner=prvgld

Wilma de Goede May 20, 2018

Zo, de eerste Pinksterdag hebben we ook weer overleefd. Inderdaad Marty, om gek van te worden. Ik woon aan een dijk waar het heerlijk motorrijden is. Het was vandaag prachtig weer. En dan weet je het wel. Oorverdovend. Ik ervaar trouwens ook last van georganiseerd toertochtjes voor Solexrijders, zoals vandaag. Vaak komen er ook tochtjes voorbij van andere liefhebberijen. Open autootjes, Brommers uit de zeventiger jaren, van alles. Het gaat dan echt om heel veel hobbyisten die met hun karretje willen toeren over de dijk. De toertochtjes zijn populair. En dat is voor dijkbewoners echt niet leuk.
Maar terug naar de motorrijers, want dat zijn toch wel de echte rustverstoorders. Of Nederland te klein is hiervoor, weet ik niet. Als iedereen zich aan de geluidsnormen houdt, niet te hard rijdt en zich sociaal gedraagt mag er van mij best motor gereden worden. En niet onbelangrijk: niet in grote groepen. Als er 1 motor langs komt zonder opgeklopte uitlaatgeluiden, dan heb ik daar geen last van.
Het is onbegrijpelijk dat regelgeving voor auto's blijkbaar niet voor motoren geldt. Hoe zou dat komen? Heeft de motorclub zo'n goed imago? Kunnen ze goed lobbyen, of is Rutte zelf een liefhebber van motorrijden. Ik weet het niet. Volgend jaar ga ik verhuizen, ik hoop dan van de overlast verlost te zijn.
Nu eerst de tweede Pinksterdag nog. zucht ...

Sprekend Gelderland June 01, 2018

Heel vervelend dat jullie er zoveel overlast van ondervinden. Zo heeft het mooie weer ook zijn nadelen...
De provincie heeft geen rol bij controle op individuele voertuigen. De politie zou daarop moeten handhaven. Je zou misschien (ook) een klacht bij de politie kunnen indienen?

judith October 07, 2018

in het heuvelland van zuid limburg lijden we hier ook in toenemende mate onder Het zou verboden moeten zijn om toertochten op de motor te organiseren in die liefelijke kleine kernen met kleine wegen die bedoeld zijn voor lokaal verkeer en vaak niet eens ob=ver stoepen voor voetgangers beschikken. urenlang zit je in de herrie alsof je naast een vliegveld woont. 

Sprekend Gelderland October 08, 2018

Hoi Judith,

Wat vervelend dat jullie er in Limburg ook steeds meer last van krijgen. Ook in Limburg is het echter zo dat de politie hierop moet handhaven. Hopelijk kun je bij je lokale politie terecht met je klacht. Succes en veel sterkte in ieder geval!

Mirjam van der Vorm October 13, 2018

Wij wonen in de Krimpenerwaard, aan een dijkje waar ook honderden, zo niet duizenden motoren per dag vlak voor je huis langs rijden/knetteren/racen tijdens zonnige weekenden. Ik heb daar ook heel veel last van. Mijn bloeddruk stijgt tijdens zulke weekenden torenhoog. En wij zijn echt niet de enigen. In de Krimpenerwaard is er inmiddels een actiegroep tegen deze soort overlast opgericht. Deze actiegroep heeft heel veel reacties van mensen gekregen die dezelfde overlast ervaren. Misschien is het mogelijk om in uw eigen omgeving ook zo'n groep op te richten? Mocht u hierover ideeën willen uitwisselen met de groep in de Krimpenerwaard, dan kunt u mailen naar geluidoverlast.krimpenerwaard@gmail.com.

Sprekend Gelderland October 16, 2018

Dag Mirjam,

Dank voor je reactie! Wat fijn dat je aanbiedt om ideeën uit te wisselen. Wie weet kunnen jullie elkaar verder helpen. We zijn benieuwd naar de verdere ontwikkelingen. Succes!

Wilma de Goede October 16, 2018

Kruip in de huid van de motorrijder. Of liever: in het strak leren pak waarin zij zich hullen om zich te beschermen tegen al te negatieve gevolgen van hard rijden en de binnenbocht pakken. Wat willen zij? Ik vroeg het een motorrijder: 'Écht rijden, het gevoel hebben dat je moet sturen.' Dus hoe meer slalommend langs wandelaars en fietsers, hoe liever? Nee, een Motorrijder raakt ook liever niet betrokken bij een ongeluk met fatale afloop.
Een motorrijder wil ook aardig gevonden worden. Een algemene menselijke behoefte. Motorrijders en dijkbewoners zouden samen het Pinksterfeest moeten kunnen vieren (zie mijn eerdere reactie tijdens het pinksterweekend). Laten we ze uitnodigen voor een glaasje. We moeten uit de anonimiteit.
En een oproep aan meelezende politiemensen: snelheid- en geluidscontrole op zon- en feestdagen en een APK voor motoren.

Marc October 21, 2018

Ik ben het helemaal met Wilma de Goede eens, ervaar hier in Twente ook erg veel overlast van langs racende motoren, het zijn met name die snelle motoren of die Harleys zonder demper die het ondraaglijk maken hier te blijven wonen. Ik woon ruim 50 meter achter een doorgaande weg maar binnenshuis en al helemaal buiten in de tuin is het hier niet meer uit te houden. Ik begrijp ook niet waarom hier niet meer op gecontroleerd wordt. Het worden er elk jaar meer. Er zou een verplichte apk moeten komen en meer handhaving. Ik denk echter ook dat de lobby te sterk is...

Alec May 24, 2019

Ik heb een dikke tourmotor en rij bij voorkeur relaxed met mijn helm opengeklapt. Mij gaat het om het rondkijken naar de prachtige omgeving en totaal niet om hard rijden.
Wat mij de vooral opvalt als ik een leuk dijkje pak, is dat het vooral de automobilisten zijn (bewoners uit de buurt?) Die als tokkies over de dijk scheuren, en dan nog meestal de bocht in met de ideale lijn.
Als rustige motorrijder vind ik die dijkjes gewoon ronduit gevaarlijk omdat ik regelmatig uit niet wijken voor deze race auto's.
Vanmiddag ook weer; een bumperklevende auto achter mij, ik laat hem mij passeren, hij scheurt verder en zie hem een paar 100 meter verder zijn oprit opdraaien...

Moraal van dit verhaal: hij zijn echt niet alleen de motorrijders die de dijkjes tot een gevaarlijk gebied maken. Verbieden van alleen motorrijders is dan ook niet fair, er zijn er ook genoeg die gewoon rustig willen genieten...

Sprekend Gelderland May 29, 2019

Dank voor je bijdrage, Alec. Ik zal je reactie delen via ons twitteraccount. Ben benieuwd wat onze forumleden ervan vinden!
Groet, Erna (team Forum Gelderland)

Piet May 31, 2019

Het aantal motorfietsen neemt rap toe en dat is slecht nieuws voor wie van rust en stilte houdt. Op een of andere manier wordt het normaal gevonden dat een gemotoriseerde fiets meer lawaai maakt dan een touringcar of een vrachtwagen. Net als een gewone fiets zou een motorfiets zich uitstekend lenen voor elektrische aandrijving, maar in tegenstelling tot de fiets zijn er nauwelijks elektrische motorfietsen. Motorrijders zullen wel gehecht zijn aan het 'stoere' geluid.

In de 21ste eeuw moet het toch mogelijk zijn om eisten te stellen aan het geluidsniveau. Een APK voor motorfietsen zou een goed begin zijn!

R. Romijn June 25, 2019

Geheel mee eens. Als veel auto’s met een sportuitlaat gaan rijden wordt daar wel iets aan gedaan.

Ronald September 15, 2019

Fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die zich rot irriteren aan de overlast van motorrijders. Begrijp me niet verkeerd: ik gun iedereen zijn hobby en het lijkt me heerlijk om met zo'n motor over bochtige weggetjes te scheuren, maar het is jammer dat er daarbij weinig rekening wordt gehouden met mensen die van rust en stilte houden.
Ik sluit me aan bij het idee van elektrische motoren. Mijn hoop is dat de motor hierin de ontwikkeling van de elektrische auto zal volgen, maar ik ben bang dat het voor veel motorrijders ook een kwestie van beleving is. Is het zinnig om een petitie over dit onderwerp op te stellen?

Henk Fritsen September 16, 2019

Inderdaad heel vervelend al dat motorlawaai. Het zijn er een paar die het ergste zijn met open uitlaten.
Er is een speciale website voor gelijk gestemden zie www.motoroverlast.nl daar kun je ook lezen wat je kunt doen.

Arie Nequam April 07, 2020

Ik woon aan een doorgaande weg, in een klein stadje , schiedam, in Zuid Holland,, en ik wordt helemaal gek, van die mortorijders, die met een kapotte uitlaat, een geprepareerde uitlaat, of een niet orginele standaard uitlaaat rijden, die asociaal veel herrie maken, je hoort ze van honderden meters ver aan komen schuren, te triest voor woorden, en heel associaal, en het trieste is, voor hun eigen voordeur , durven ze dat gashandel niet open te draaien, bang voor ruzie met de buren, maar aan anderen hebben ze lak,,, geld ook voor asociale automobilisten,met foute uitlaten,. Het wordt tijd voor een zware politie controle, met een zero tolerance beleid,.,.

Actiegroep Geluidoverlast Motorfietsen in de Krim May 25, 2020

De Actiegroep Geluidoverlast Motorfietsen in de Krimpenerwaard is nu zo’n 5 jaar actief in de Gemeente Krimpenerwaard, met als doel om de geluidoverlast terug te dringen.

Wij spreken de Gemeente hierop aan, omdat we denken dat zij verantwoordelijk zijn voor de gezondheid van de Bewoners (en die komt in gevaar door de aanhoudende herrie).

Wij overleggen met alle partijen, zoals gemeente, Politie, Provincie, MAG, KNMV, ANWB, VVN etc. en hebben afgesproken om iedereen met respect te benaderen, we blijven vriendelijk.

Ons doel ik echter duidelijk, wij hebben geen vertrouwen in de handhavingscapaciteit van de Politie, en gaan daarom voor de volgende maatregelen van 1 mrt t/m 31 sept :

• Afsluiting wegen langs Rivier de Vlist op zaterdag en zondagen voor Motorfietsen
  • Afsluiting van de dijken langs de Lek en de IJssel
  • Afsluiten dorpskern Schoonhoven
  • Afsluiten dorpskern Stolwijk
  • Afsluiten dorpskern Haastrecht
  • Handhaven afsluitingen

We hebben een website en sturen regelmatig een nieuwsbrief

Tot dus ver hebben wij ons vooral gericht op onze eigen gemeente, en dat blijven wij ook doen.

Wij denken echter dat voor duurzaam resultaat er landelijke wettelijke maatregelen genomen dienen te worden. Onze doelstelling hierbij is: Max 70 dB voor alle motorfietsen.

Om dit te bereiken is het noodzakelijk dat de verschillende lokale initiatieven samenwerken om de politiek en wetgever te bewegen om de wet aan te passen.

We zoeken contact met andere actiegroepen om samen te werken om een gezamenlijk doel “geen geluidsoverlast van motorfietsen” te bereiken.

W: www.geluidoverlast-krimpenerwaard.com

E:   geluidoverlast.krimpenerwaard@gmail.com

Docter June 26, 2020

We worden er zo moe van al die herrie van die motoren niet normaal. Het lijkt dat we op TT Assen zitten verschrikkelijk. Ik hoop dat er iets aan gedaan gaat worden zeker door die gasten in den Haag. Wij ervaren heel veel geluidoverlast aan de flevoweg in elburg.

Geert July 27, 2020

mijn mening is niet alleen de motoren van de dijk maar van april  tot en met oktober  in de weekenden alle gemotoriseerd verkeer van de dijk.dat is mijn mening.

Cookie settings